dissabte, 15 de novembre del 2014

LA VIDA DELS AMFITEATRES DESPRÉS DE LA CAIGUDA DE L'IMPERI ROMÀ: UNES REFLEXIONS INTRODUCTÒRIES


 

Una col·laboració per Arraona Romana


"Catedral Vieja" al teatre de Cartagena

Les antigues ciutats de Tarragona, Dürres (Albània) i Salona (Croàcia)  (potser també Barcelona, Saragossa i Còrdova), tenen en comú la presència d’esglésies tardoantigues assentades en un emplaçament molt particular de la seva topografia urbana: l’amfiteatre.

No cal que ens reiterem en el conegudíssim i paradigmàtic cas de Tarragona, però si que volem apuntar altres casos que comporten certa novetat en el panorama arqueològic actual, sobretot a nivell peninsular.

Possible amfiteatre de Barcelona

Per a Barcelona, la nostra recerca assenyala un possible amfiteatre romà a Barcelona, en el lloc on durant el Baix Imperi (s. IV-V) s’hi va implantar una església amb la seva necròpolis, església que va sobreviure al pas del temps no així l’edifici d’espectacles, si mai va arribar a existir. En cas que l’edifici d’espectacles pogués ser confirmat, es tractaria del segon exemple conegut d’amfiteatre “cristianitzat” de la Hispania romana (junt amb el de Tarragona); i el tercer si considerem el cas de Corduba, on segons les últimes recerques arqueològiques, no exemptes de controvèrsia, sembla ser que s’hi aixecà una església un cop l’edifici perdé el seu us lúdic original. Un quart cas plantejat, encara també per confirmar arqueològicament, el trobem a Saragossa, lloc on seguint una metodologia similar a l’emprada a Barcelona s’ha proposat la presencia d’un amfiteatre en el mateix lloc on després, durant l’Antiguitat Tardana, s’aixecaria l’església martirial de Santa Engràcia.

Si quantifiquem les dades arqueològiques disponibles, sembla que la relació entre amfiteatre i església sigui anecdòtica durant l’Antiguitat Tardana (s. IV-VII), ja que com s’ha vist, a l’antiga Hispania només hi hauria quatre casos, tres dels quals encara en quarantena.

Ara bé, arribats a aquest punt cal subratllar dos aspectes importants: 

1-La mort de molts màrtirs cristians es va produir també en altres edificis d’espectacles com circs, teatres i estadis, tal i com reporta la literatura cristiana antiga.

2-la ingent quantitat d’esglésies medievals assentades sobre edificis d’espectacles romans, i al respecte només us recordo que, en primera instància, l’església que hi ha a l’amfiteatre de Tarraco era medieval... fins que es va excavar i a sota van aparèixer restes de la basílica del segle VI!


Ponderant aquestes dues consideracions, ja podem treure a col·lació i posar en el punt de mira de la investigació casos com: la “Catedral Vieja” assentada a les grades del teatre de Cartagena, la església de Santiago al teatre de Medellín, l’església del circ de Saelices (Cuenca), o Sant Joan de l’Hospital al circ de València.

Església de Santiago al teatre de Medellin

El tema agafa una mica més de forma a la llum de la lectura de les fonts escrites, que ens descriuen els marcs lúdics com el perfecte escenari de la mort martirial cristiana. Martiris que, un cop el Cristianisme passa a ser religió d’estat amb Teodosi, i coincidint amb l’abandonament progressiu de molts edificis d’espectacles, començaran a ser venerats als llocs precisos on aquests màrtirs van trobar la mort, com es veu perfectament, per exemple, per al cas de l’amfiteatre de Tarragona, i també en altres ciutats de l’Imperi com Dürres o Salona. El lloc d’execució del màrtir (amfiteatre o altres llocs d’espectacle, si era el cas) i la seva pròpia tomba eren els dos llocs preferits pels antics per aixecar-hi esglésies commemoratives.

Hem de començar, doncs, a considerar molt seriosament la presencia d’edilícia cristiana en els antics marcs lúdics romans on tantíssims cristians hi van trobar la mort. I ja no només pel que fa a amfiteatres, sinó també pel que fa a circs, teatres i estadis, on sovint s’oblida que també s’hi van produir martiris. Només així podrem començar a entendre i explicar la presencia de no poques esglésies medievals (i també necròpolis tardoantigues!) ocupant els antics escenaris lúdics romans.

Escenaris que amb el pas del temps han desaparegut en la major part dels casos, mentre que n’han perviscut les seves antigues esglésies, notablement engrandides i transformades. El pas del temps i els profunds canvis socials, religiosos i urbanístics han desfigurat en molts casos i han esborrat en altres l’íntima relació que es va forjar entre edificis d’espectacles i esglésies durant l’Antiguitat Tardana.


Esglésies a l'amfiteatre de Tarragona




Bibliografia

-DIARTE BLASCO, Pilar et alii, 2013

Una nueva hipótesis sobre la localización del anfiteatro de "Caesaraugusta" (Zaragoza, España)”, Pyrenae, 44/1, p. 117-134.

-GODOY FERNÁNDEZ, Cristina, 1994  

“La memoria de Fructuoso, Augurio y Eulogio en la arena del anfiteatro de Tarragona”, Butlletí Arqueològic de la Reial Societat Arqueològica Tarraconense, 16, època 5, p. 181-210.

-HIDALGO PRIETO, Rafael, 2012

“Sobre el supuesto centro de culto cristiano del anfiteatro de Córdoba”, Habis, 43, p. 249-274.

-ICTINEUS, 2011

“Lluites de gladiadors a Santa Maria del Mar?”, Ictineus, 20: 3-4.

-MURILLO, Juan F. et alii, 2010

“El área suburbana occidental de Córdoba a través de las excavaciones en el anfiteatro. Una visión diacrónica” El anfiteatro romano de Córdoba y su entorno urbano. Análisis arqueológico (ss. I-XIII d.C.) (Desiderio Vaquerizo y Juan F. Murillo, eds.), Monografías de Arqueología Cordobesa, 19, Córdoba, p. 99-310.

_PERMANYER LLADÓS, Lluís, 2011

“La arena de Barcino”, La Vanguardia, 20 de marzo de 2011, suplemento “Vivir”: 1-3.

-SALES CARBONELL, Jordina, 2011

“Santa María de las Arenas, Santa María del Mar y el anfiteatro romano de Barcelona”, Revista d’Arqueologia de Ponent, 21, p. 61-73.

-SALES CARBONELL, Jordina, 2013

Construccions cristianes en edificis d’espectacles romans: gènesi històrica i implicacions arqueològiques, projecte de recerca inèdit, AGAUR, Barcelona.


-SALES CARBONELL, Jordina, en premsa

“Arqueología e identidad religiosa en Hispania: edilicia cristiana y arquitectura lúdica”, Identidad e Identidades Religiosas. X Congreso de la Sociedad Española de Ciencias de las Religiones (Santander, 10-12 octubre 2013).