dilluns, 15 de maig del 2017

EL MITE DE LA CREACIÓ DE LA RELIGIÓ ROMANA


Escrit per  Judit Benavides Ameijeiras


Un Augur explica Numa Pompilius el Oracle de vol d'aus al rei de Bernhard Rode (1781)



Els mites en l’antiguitat clàssica a vegades ens narren fets històrics des d’una visió mítica com les fundacions de ciutats, l’establiment d’alguns cultes, etc. Així doncs, no és una excepció que la creació de la religió romana tingui una base mitològica. En aquest cas trobem que aquesta està atribuïda a un personatge: Numa Pompili. 

Numa és el segon rei mític de Roma, conegut sobretot per les seves reformes religioses. Segons el que ens relata Plutarc, en primer lloc, després d’eliminar la guàrdia personal de l’anterior rei, va afegir un altre cos de sacerdots destinats al culte de la figura de Ròmul que va anomenar flamen Quirinalis. Els altres cossos de sacerdots que es dedicaven al culte de Júpiter i Mart també van passar a anomenar-se flamenes. També Plutarc destaca la creació dels pontifices en el següent fragment:

“Se li va atribuir a Numa l'arranjament i la creació dels sacerdots, els quals s'anomenen pontífex, i fins tot diuen que va ser Pontífex màxim." Plut. Numa, IX

També hem de fer menció de la creació d’una altra institució molt important dins de la religió romana per part del rei Numa Pompili que va ser la de les Vestals:

“Se li va atribuir la institució de les verges vestals, i  en general totes les coses
relatives a la cura i la veneració del foc immortal del qual en són guardes." Plut. Numa, XI

A part de l’importantíssim culte de Vesta, Numa encara va afegir el dels Salii que estava dedicat al culte del déu Mart.

Un altre aspecte molt important en les reformes del rei Numa va ser la reforma del calendari romà. El primer que ens explica Plutarc és que va intentar reduir les diferències entre l’any lunar i el solar. Sabem que el primer consta de 354 dies mentre que el segon és de 365 i que per tant tenen 11 dies de diferència. Segons ens explica Plutarc, en època de Ròmul aquesta diferència feia que alguns mesos no arribessin als 20 dies mentre que d’altres podien ser de 35. Per solucionar aquest problema, Numa va afegir aquests dies al mes de febrer alternativament:

“Contant, doncs, Numa que la resta d'aquella discrepància era d'onze dies, ja que
l'any lunar té tres-cents cinquanta-quatre, y el solar tres-cents seixanta-cinc,
havent doblat aquells onze dies, va aplicar un any sí i un altre no al mes de febrer aquest
embolismo, que era de veint-i-dos dies [...]” Plut. Numa, XVIII

També Plutarc ens relata que va canviar l’ordre dels mesos. Inicialment, març era el primer mes de l’any, mentre que el gener i el febrer eren l’onzè i el dotzè en època de Ròmul. Numa va decidir que els mesos de gener i febrer passessin a ser els dos primers mesos de l’any i que el març fos el tercer:

“Va canviar també l'ordre dels mesos, perquè a Març, que abans era el primer, el va fer
el tercer, i el primer Gener, que era l'onzè sota el regnat de Ròmul, i dotzè i últim
Febrer, que ara és el segon. Molts opinen que aquests  de
Gener i febrer van ser afegits per Numa [...]” Plut. Numa, XVIII


Bibliografia:

Plutarc, Vidas paralelas, volumenn I, Gredos (Hem traduït al català la seva traducció castellana).