dissabte, 20 de gener del 2018

CONCEPTES DE LA RELIGIÓ ROMANA

Escrit per Judit Benavides Almeijeiras



Relleu romà on esta representat un sacrifici


In memoriam E.M


Com moltes altres religions, la religió romana s’articulava al voltant de diverses idees o conceptes clau que constituïen els seus pilars bàsics. Així doncs, mencionarem i explicarem els més importants d’aquesta religió.

Religio i superstitio:

Malgrat que l’origen d’aquesta paraula és incert, la religio designaria un sentiment de veneració i, al mateix temps, de temor que sentien els romans vers les divinitats. Per aquest motiu consideraven que dur a terme els rituals pels déus era una obligació i que s’havien de realitzar escrupolosament.

El terme contrari de la religio és la superstitio que faria referència a aquelles pràctiques que els romans consideraven que eren fruït d’un excessiu temor vers les divinitats o als cultes estrangers. Per entendre bé la distinció entre aquests dos termes que feien els romans, hem de fer referència a aquest passatge de Sobre la naturalesa dels déus de Ciceró:

“nam qui totos dies precabantur et immolabant, ut sibi sui liberi superstites essent, superstitiosi sunt appellati, quod nomen patuit postea latius; qui autem omnia quae ad cultum deorum pertinerent diligenter retractarent et tamquam relegerent, [i] sunt dicti religiosi ex relegendo, [tamquam] elegantes ex eligendo, [tamquam] [ex] diligendo diligentes, ex intellegendo intellegentes; his enim in verbis omnibus inest vis legendi eadem quae in religioso. ita factum est in superstitioso et religioso alterum vitii nomen alterum laudis.” De natura deorum, II, 72

“Les persones que passen els dies sencers en la pregària i els sacrificis per assegurar que els seus fills les sobrevisquin han estat anomenades "supersticions" — de "superstes", supervivent—, i la paraula va anar adquirint amb el temps un significat més ampli. D'altra banda, els que van revisar acuradament i per així dir "van rellegir" tot el saber ritual van ser anomenats "religiosos", de "relegere", rellegir, de la mateixa manera que es diu "elegant" de "eligere", triar, "diligent" de "diligere", estimar o cuidar-se de, i "intel·ligent" de "intellegere", entendre; totes aquestes paraules contenen, en efecte, el mateix sentit de "triar" o escollir que es troba present en "religiós" . D'aquí els termes "supersticiós" i "religiós" van passar a ser termes de censura i aprovació, respectivament.”

Cultus:

Aquest concepte seria la posada en pràctica del concepte que anteriorment hem explicat. Per tant, el terme cultus estaria lligat a tot el conjunt de pràctiques, rituals i obligacions religioses que havien de fer els romans.

Cal destacar que per la mentalitat romana eren molt importants els deures religiosos, ja que si els complien, els déus vetllarien i garantirien el bon funcionament dels afers humans. En cas contrari, els abandonarien, provocant d’aquesta manera un període de crisi. És per aquest motiu que els romans relacionaven les èpoques de tensions i de decadència amb l’abandonament dels rituals i els cultes religiosos.

Sacer:

Aquest adjectiu aplega dos significats contraris. D’una banda, els romans l’utilitzaven per designar aquelles coses i persones sagrades o divines. Aquesta connotació seria positiva. L’altra, que seria negativa, era per aquelles coses que consideraven impies o fins i tot maleïdes.

Pietas:

Aquest concepte designava un sentiment que tenien els romans vers l’acompliment dels deures de totes aquelles coses que respectaven, com podia ser la família, els déus o fins i tot la pàtria. Per aquest motiu quan consideraven que un home era pius significava que era virtuós.


     Bibliografia:

Cicerón, Sobre la naturaleza de los dioses, Alba Libros, 1998.Espluga i Corbalán, Xavier i Miró i Vinaixa, Mònica, Vida religiosa a l’antiga Roma, Editorial UOC, 2002.